Niniejsza lekcja stanowi podsumowanie problematyki baśni prezentowanych na lekcjach języka polskiego w oparciu o program nauczania w klasie „IV”. Uczniowie przygotowując się do zajęć, mogli skorzystać z twórczości: H. Ch. Andersena, Ch. Perrault’a, J.i W. Grimm, M. Konopnickiej, J.Kraszewskiego, a także z tekstów znanych im z samodzieln Powyższe sformułowanie tematu, logicznie wynika z podsumowania problematyki baśni. Zagadnienie to miało na celu ponowne przeżycie i utrwalenie poznanych tre W przygotowaniu zajęć, wykorzystano podręcznik do języka polskiego „Słowo za słowem” M. Nagajowej.
Cele: - utrwalenie wiadomości o
baśni jako gatunku literackim;
- powtórzenie i utrwalenie poznanych treści (forma ustna i pisemna);
- umiejętność wykorzystania posiadanej wiedzy w trakcie zajęć (praca samodzielna i praca w grupie);
- zachęcenie do samodzielnej lektury
baśni;
-
baśń w innych formach wypowiedzi ucznia (drama, forma plastyczna, itp.);
Uwagi o realizacji zajęć:
- dwie jednostki lekcyjne (wg uznania);
- wcześniejsze przygotowanie uczniów (podział na grupy, przydzielenie zadań, ustalenie kryterium oceny, itp.);
- pomoce dydaktyczne (karta pracy grupy, rekwizyty przyniesione przez uczniów [rysunki, przedmioty i stroje baśniowe], plansze z tekstem do uzupełnienia, rozsypanki literowe);
Pojęcia i terminy: baśń, fantastyka, rzeczywistość;
Scenariusz lekcji:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć –
- podanie i zapis tematu;
- podział na grupy ( przygotowanie grup do pracy, podział czynności);
- podanie „karty pracy” (przypomnienie regulaminu pracy);
2. Konkurs wiedzy o baśniach –
- poszczególne grupy prezentują przygotowane przez siebie zadania;
- pozostałe grupy rozpoznają dane scenki, tytuły baśni zapisują na kartkach i oceniają wykonawców;
3. Tematy zagadnień przygotowanych przez uczniów –
- gr. I Czytanie fragmentów baśni bez podawania tytułów;
- gr. II Przedstawianie ilustracji wydarzeń baśniowych;
- gr. III Inscenizacja fragmentów różnych baśni;
- gr. IV Przedstawienie postaci baśniowych (forma rysunku);
- gr. V Przedmioty związane z baśniami;
4. Układanie z rozsypanki literowej nazwisk autorów baśni ( UWAGA! Dla ułatwienia pracy, poszczególne nazwiska zostały przygotowane w innym kolorze; za podanie imion autorów, grupy otrzymywały dodatkowe punkty). Po sprawdzeniu przez nauczyciela wykonanej pracy, uczniowie naklejają hasła na planszę.
5. „Czego uczą nas baśnie?”
– praca samodzielna (metoda słoneczka); Uczniowie na przygotowanych kartkach zapisują co zrobiliby, gdyby posiadali jakiś „magiczny przedmiot”, np.:
– latający dywan, nadludzką siłę, kwiat paproci.
Z wypowiedzi uczniów tworzymy na tablicy „słoneczko” 2x:
a) indywidualne pragnienia uczniów;
b) korzyści dla wspólnoty;
6. Praca w grupie –
Uzupełnienie tekstu: „Nie posiadam magicznych przedmiotów, ale mam... i dlatego mogę...
7. Podsumowanie pracy w grupach, ocena najaktywniejszych uczniów, rozmowa końcowa na temat przeżytej lekcji
Opr. mgr Elżbieta Świta